 |
Renginys kiekvieną kartą prasideda "Kupiškėnų himnu" |
 |
Renginio vedančioji, Kupiškėnų klubo prezidentė Danutė Kutrienė, pakvietė atvykti į paminklinio akmens atidengimą kalbininkui Kazimierui Šauliui, Šimonių seniūnijos Juodžiūnų kaime |
 |
Klubo prezidentė pasveikino Joną Rimantą Glemžą ir kitus klubo narius su jubiliejiniais gimtadieniais. |
 |
Jubiatas Antanas Galvanauskas |
 |
Jubliatė Gražina Kaušakienė |
 |
Klubo prezidentė sveikina Gendutę Skerevičienę su jubiliejumi |
 |
Jubiliatė Gendutė su vaišėmis |
 |
Lietuvos architekto, paveldosaugininko, humanitarinių mokslų daktaro Jono Rimanto Glemžos paskaita apie Kupiškio krašto architektus. |
 |
Susirinkę klubo nariai ir svečiai klausosi įdomios paskaitos |
 |
J.R. Glemžos paskaita |
 |
Lainutis Čepelė pasisakė apie architektą Lauryną Stuoką Gucevičių. |
 |
Mūsų klubo narė Aldona Mikulionienė patikslino informaciją apie L. Stuoką Gucevičių ir papasakojo atsiminimus apie Žybartą Simonaitį. |
 |
Pasidalinome atsiminimais apie mūsų klubo įkūrėją, buvusį Kupiškėnų klubo prezidentą, architektą Žybartą Simonaitį. |
 |
Pasisako Filomena Marčiulionienė... |
 |
Albinas Čiurlys... |
 |
Vilius Bartulis |
 |
Žiūrėjome dokumentinį filmą apie Žybartą Simonaitį "Pažinti tėtę". (Režisierė Virginija Vareikytė, operatorius Maximilien Dejoie) |
 |
Filmo apie Žybartą Simonaitį reklaminis plakatas
|
Žybartas Simonaitis (1929–2019) –
vienas žymiausių Lietuvos architektų restauratorių, prisidėjusių prie svarbių
Lietuvos istorinių objektų – Kauno pilies ir rotušės, Panemunės pilies,
Vilniaus artilerijos bastėjos, pirklio namų Vilniuje, Didžiojoje g. 24,
Mažosios gildijos namų Vilniuje, Didžiojoje g. 26, ir kitų objektų – tyrimų ir
restauravimo. Architektas buvo žinomas ir kaip visuomenininkas – organizuodavo
įvairius piketus ir šviečiamąsias pilietines akcijas. Jo iniciatyva rašyta daug
raštų, kreipimųsi, pasiūlymų prezidentui, Seimui, Vyriausybei, Lietuvos vyskupų
konferencijai įvairiais šalies gyvenimo klausimais. O kiek darbų atlikta
įamžinant istorinę-kultūrinę atmintį, paveldą, buvusias mokyklas gimtajame
krašte ir už jo. Daug dėmesio skyrė savo gimtajam Kupiškio rajonui. Projektavo
ir dažnai savo lėšomis statė atminimo paminklus čia gyvenusiems ir kūrusiems
kraštiečiams.
Mūsų klubo prezidentas buvo
nepaprastai atsidavęs paminklotvarkos darbui, didelis šios srities žinovas.
Visada jo galvoje sukdavosi šimtai idėjų, bet mažai kam žinoma, kad architektas
buvo meniškos sielos žmogus: filosofas, fotografas, dokumentinio kino kūrėjas. Žybartui
Simonaičiui dokumentinio kino kūrimas buvo mielas širdžiai užsiėmimas. Jis
mąstė per filmus ir rodydavo, kas jam atrodė svarbu. Buvo pasiryžęs įamžinti
gyvenimo tėkmę. Norėjo viską nufilmuoti ateities kartoms. Suprato, kad unikalūs
gyvenimiškos aplinkos vaizdai išnyksta ir jų nebematyti. Jis savo filmams
scenarijus rašydavo pats. Yra pluoštas scenarijų, skirtų Lietuvos ir užsienio
architektūros paminklams, bet yra ir tokių, kurie apima žmogaus būtį, šventes,
tradicijas ir papročius. Vilniaus regioniniame valstybės archyve yra saugomi Ž.
Simonaičio scenarijų projektai filmams „Marytė“, „Po Lietuvą“, „Panemunės
pilis“, „Estetika, antiestetika. Gamtos apsauga, antikultūra, blaivybė“,
„Filosofija. Žmogaus apsauga, laimė, laikas, erdvė“, „Šventės (Žolinė)
papročiai, tradicijos“ ir kt.
Vienas iš Žybarto gyvenimo
dokumentavimo būdų buvo ir fotografija. Jis daug dešimtmečių stebėjo žmones, jų
darbus. Užfiksuoti išraiškingi fotoportretai atskleidžia žmogaus vidų, jų kūno
kalbą, mąstyseną. Tai nežinomi asmenys, paprasti žmonės. Ž. Simonaičio
fotoportretai tarsi kalba apie žmogų, jo unikalumą ir nepakartojamumą.
Filme, kuris buvo parodytas Kupiškėnų
klube, pasakojama apie vieno žymiausių Lietuvos architektų-restauratorių paliktą
darbų, kino filmų ir asmeninių užrašų archyvą, kurį po kūrėjo mirties imasi
tvarkyti Žybarto dukra Agnė Kuntrotienė.
Filmo scenarijaus
autorė ir režisierė Virginija Vareikytė kurdama pastebėjo: „Žybartas kėlė
klausimą istorinių pastatų restauravimo kontekste: ką išsaugoti, o ką leisti
laikui pasiglemžti. Kai Agnė rado savo tėvo archyvą, – dokumentus, juostas,
fotografijas – jai teko beveik toks pats klausimas: ką iš savo tėvo gyvenimo
išsaugoti, o kam leisti nugrimzti į užmarštį. Tokia atsiminimų restauracija
išėjo, tuo pačiu užsimezgė ir gražus dialogas tarp dukros ir anapilin išėjusio
tėvo. Ir visas jis – per paliktus daiktus.“
 |
Prie vaišių stalo |
Vidmanto Tubelio fotoreportažas
Vi
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą